גידול מכרסמים – דברים שצריך לדעת

ארנבונים, שרקנים, אוגרים ועוד…

כל המכרסמים הם יונקים. הולדות נולדים קרחים ועם עיניים סגורות ותלויים לגמרי באימם. רק גורי השרקנים נולדים עם פרווה ועיניים פתוחות ויכולים להתחיל לאכול מזון רגיל כבר בימיהם הראשונים. למרות שהשרקנים קרובים יותר גנטית לפיל מאשר לארנבון, אכלול אותם כאן כי צרכיהם מבחינת הגידול הם דומים.

בבואנו לקנות חיית מחמד קטנה בחנות או לאמץ ממשפחה עלינו לדעת היטב איך לגדלה ומהם הצרכים הבסיסיים בכדי שתהיה בריאה ושמחה ונוכל ליהנות מגידולה ללא מחלות למשך שנים ארוכות.

עובדות בסיסיות:

אורך חיים (שנים) זמן הריון (ימים) מספר ולדות להריון
ארנבון 7-10 30 4-12
שרקן 5-8 59-72 1-4
אוגר סורי 2-3 16 4-12
אוגר סיבירי 1.5-4 16-22 3-12
עכבר 2-3 20 5-8
חולדה 6-7 21-22 5-10

תזונה:

כל המכרסמים ניזונים מחומר צמחי-עלים, שורשים, גרגרים ופירות והחולדות אף ניזונות מחומרים נוספים כגון בשר.

בהיותנו האחראים הבלעדיים לתזונת חיית המחמד שלנו, באחריותנו לגוון את מזונה ולספק לה את כל צרכיה – כך אנו חייבים לדאוג לפירות מסוגים שונים, עלים שונים, גרגרים, כופתיות מכרסמים שניתן לרכוש בחנויות לציוד לבע"ח, אספסת ואף עשבים ירוקים מהגינה, בתנאי שאינם מרוססים בחומרים רעילים.

את המזון יש לשטוף היטב ולהחליף למזון טרי כל יום. בנוסף, מכרסמים רגישים מאוד לחוסר במינרלים וויטמין סי ולכן יש להוסיף להם אבן מינרלים למכרסמים.

בחורף מומלץ להוסיף פירות הדר המכילים ויטמין סי ובקיץ לתת תוספת של ויטמין סי למים בצורת טיפות.

חשוב מאוד לגוון ככל האפשר בסוגי האוכל ולא לתת רק סוג מזון אחד מכיוון שזה עלול לגרום למחסור בחומרים חשובים וכתוצאה מכך למחלות.

אין לתת מזונות המכילים הרבה מים כגון עגבניות מכיוון שזה עלול לגרום לשלשול.

סביבת מחיה:

ארנבון גדול צריך כלוב גדול, כזה שיוכל לקפוץ לפחות 3 פעמים לאורכו וגבוה מספיק בכדי שיוכל לעמוד זקוף על רגליו האחוריות. לעומתו, אוגר קטן יסתפק בכלוב רגיל. ככל שמכניסים יותר בע"ח לכלוב – יש צורך בכלוב גדול יותר. ישנה אפשרות לגדל ארנבונים חופשיים בבית במהלך היום (לא ממש מומלץ אם יש כלבים או חתולים בבית), ולהכניס אותה לכלוב רק בלילה לצורך שינה. במקרה כזה ניתן להסתפק בכלוב קטן יותר.

הכלוב צריך להיות מוגן מגשם ומרוח, מכלבים ,חתולים ובמיוחד מנחשים. נחש יימשך לחום הגוף ולריח של המכרסם ויוכל להיכנס בקלות דרך הסורגים של הכלוב.

על רצפת הכלוב יש לפזר מצע סופג צרכים ונוזלים כגון נסורת או פתיתי נסורת דחוסה. יש להשתמש בנסורת ללא אבק למניעת מחלות דרכי הנשימה אצל המכרסם.

בכלוב יש לשים כלי מים מסוג טפטפת למכרסמים בגודל המתאים לחיה – כלי קטן לאוגר, בינוני לשרקן וענק לארנבון. אם יש יותר מחיה אחת מומלץ לשים כמה כלי מים.

מאחר שהמכרסמים במקורם שוכני מחילות, הם זקוקים למקום חשוך ומרופד לשינה ולגידול גורים. לכן, יש לדאוג לארגן להם מקום כזה בצורה מלאכותית בכלוב כגון "בית לאוגר" או עציץ הפוך עם חור כניסה לארנבון או כל אילתור מעניין אחר. מומלץ להוסיף חומרי ריפוד כגון צמר גפן או פשתן.

לסורגי הכלוב יש לחבר אבן מלח/מינרלים כמוזכר בסעיף התזונה וניתן גם לחבר מקלות ויטמינים וחטיפים. כלי המזון צריך להיות תמיד נקי. שרקנים וארנבונים נוהגים לפעמים לעשות את צרכיהם בתוך המזון.

לחיות פעלתניות במיוחד כגון אוגרים ושרקנים יש להוסיף גלגל ריצה. ישנו מגוון רחב של משחקים שניתן להוסיף לכלוב בהתאם לחיה.

אם ברצונכם לשחרר את הארנבון ולתת לו לשוטט חופשי בבית, זיכרו – חוטי חשמל וטלפון יכורסמו, שטיחים ורהיטים נמצאים בסכנה, לכן מומלץ לתכנן מראש את סביבת חייו של הארנבון.

יש לדאוג שהחיה תקבל לפחות שעה של שמש ביום על מנת למנוע חוסר בויטמין D . חוסר בויטמין D עקב גידול בסביבה חשוכה/נטולת שמש יגרום לרככת עצמות ולגדילה עקומה של השיניים. מאחר שאצל מכרסמים השיניים גדלות כל הזמן וזקוקות לשחיקה זו מול זו – אם יגדלו השיניים בצורה עקומה, הן לא ישחקו מול השן הנגדית וימשיכו לגדול ולגדול ללא הפסקה וכתוצאה מכך הן עלולות לפצוע את חלל הפה ולמנוע מהמכרסם אכילה ושתיה. במקרה כזה ניתן לבצע שיוף שיניים אצל וטרינר, פרוצדורה המצריכה הרדמה מלאה ותקופת החלמה ארוכה.

גידול להקה:

המעוניין לגדל מספר בעלי חיים מאותו סוג אן מסוגים שונים צריך לקחת בחשבון מספר דברים:

משני ארנבונים יהיו אחרי שנה עשרה ארנבונים.

משני אוגרים יהיו אחרי שנה כעשרים אוגרים.

צפיפות גורמת למחלות ותמותה של גורים.

לכן לא מומלץ לקחת זכרים ונקבות אלא רק נקבות או רק זכרים (זכרים נוטים יותר להתקוטט ביניהם).

אם ברצונכם לערבב מספר סוגי מכרסמים: ארנבונים מסתדרים די טוב עם שרקנים, למרות שלעיתים יש ארנבון זכר תוקפן במיוחד המזיק לשרקנים ולכן יש לשים לכך לב. אין לערבב אוגרים עם שרקנים או ארנבונים.

בזמן המלטה מומלץ להפריד את האם והגורים משאר הלהקה בכדי לאפשר לה לגדל את הגורים בשקט ולמנוע תקיפת הגורים ע"י זכרים אחרים או אפילו ע"י האם בגלל מצבי לחץ וצפיפות.

סירוס זכרי ארנבונים מומלץ לצורך שליטה בלהקות הגדלות בקצב לא רצוי.

ילדים ומכרסמים:

מכרסמים הם חיות מרתקות וקלות לגידול אך אין זה אומר שילד יכול להיות אחראי לבד על גידולם. אם ינסה ילד להחזיק חיה בידיו יתכן שהחיה תילחץ ותנסה לקפוץ או לשרוט את הילד ולכן דרושה השגחת מבוגר. נפילה של אוגר מגובה ידיו של ילד כמוה כנפילת אדם מקומה רביעית ויכולה לגרום למוות מיידי!!

ילדים קטנים נוטים להכניס אצבעות דרך סורגי הכלוב, הארנבונים אינם מבינים את זה וחושבים שזה גזר ולכן עלולים לנשוך. גם אוגרים ושרקנים עלולים לנשוך אצבע עסיסית…

במקרה של נשיכה יש לחטא את מקום הנשיכה ולפנות לרופא המשפחה לבירור מצב חיסון טטנוס ולבדיקה.

מתי יש לפנות לוטרינר:

  • בכל קניה של בעל חיים חדש מומלץ להביאו לבדיקה ראשונית במרפאה ולטיפול כנגד טפילים.
  • בכל מקרה של אובדן תיאבון או שלשול.
  • במקרה בו נראות שיניים עקומות או בעלות צורה משונה.
  • במקרה בו רואים פציעות על העור ועל כפות הרגלים.
  • במקרה בו נראים סימנים עצביים כגון: אובדן עירנות, סיבובי ראש, פרכוסים.
  • לצורך חיסונים: זריקה כנגד טפילי עור אחת לחצי שנה.

בברכת גידול שמח ובריא,

ד"ר אמיר וינברג